9 december 2010

Waldorf traditions after all

When I was growing up my parents were very involved in establishing a Waldorf school in the place were we lived and everything that came with it. Once I became a teenager I got very annoyed by everything concerning antroposophy. I didn't want to have anything to do with it. To me antroposophy was associated with stale sourdough bread, men in handspun sweaters, women in dyed skirts (we're talking the seventies) and damp cloths as a medicine for almost every illness, all covered with the heavy smell of arnica,which I still can't stand. My parents weren't like that at all, I must add. And then I became a mother.  A lot of routines and traditions from the Waldorf school seemed pretty nice to me, actually...So today, Joseph and Mary, very waldorfy indeed, are making a long yourney trough our livingroom before they arrive at the manger. They are made out of woolfelt and silk. I've whipped them up myself, but you can buy kits like this overhere. The cardboard christmas tree is our adventcalendar from the Wiener Werkstätte. The blue picture is a cyanotype which I bought from etsy, waiting patiently to be framed. And to complete this tour: the rowing man is my husband, on a drawing I made him when he got forty.

4 opmerkingen:

  1. Ha Petra,
    Dank voor je aanvullende tips voor het maken van een blogheader! Ga ik in de kerstvakantie eens mee aan de slag. Jij bent er in ieder geval zeer goed in geslaagd! En ook je blogberichten bevatten volop inspiratie! Mooi de tocht van Jozef en Maria! Suus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind het zo ontzettend leuk om het jaar te beleven vanuit de intensiteit waarmee de antroposofie dat doet. Voor kinderen zijn al die rituelen zo fijn! Alleen als puber.... hah ik kan me er iets bij voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een grappig en herkenbaar verhaal. Ik heb ook de antroposofische en biologisch-dynamische invloeden meegekregen als kind en kan me nog levendig mijn afkeer tegen linzen, gierst en zuurdesem herinneren. Wat een feest was het om bij anderen witbrood of snoep te eten. Ik speelde graag met mijn poppen van stof en wol zonder lichaamsvormen (zoals jouw Jozef en Maria), maar had toch ook wel graag een Barbie gehad zoals mijn vriendinnetjes. En nu ik zelf moeder ben koop ik ook het liefst houten en verantwoord speelgoed, sta ik regelmatig bij de biologische winkel (ik ben nu dol op linzen, gierst en zuurdesem!) en probeer ik te vermijden dat de kinderen kunstmatige kleur- en smaakstoffen binnenkrijgen. Zo zie je maar...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie tekening heb je gemaakt! Ik wou dat ik dat kon! Koddige vogeltjes en knuffelige konijntjes prima, maar echt naar waarheid tekenen, ho maar!

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by. You make my day by leaving a comment.