6 maart 2014

Krim

De Krim. Tot voor kort was het een term die me vooral aan het verleden deed denken. In 1945 kwamen Roosevelt, Churchill en Stalin daar bij elkaar. In Jalta op de Krim, verdeelden de overwinnaars van de Tweede Wereldoorlog niet alleen Duitsland, maar werd ook een flink voorschot genomen op de verdeling van Europa in een Westers deel en een deel wat later het Oostblok zou gaan heten.
Jalta op de Krim. Ik dacht dat het wel altijd een begrip zou blijven. Onze oudste zoon heeft het in 3 VWO momenteel over de Koude Oorlog. Jalta op de Krim zegt hem niets. Wel dat er een conferentie is geweest, waarbij Berlijn werd verdeeld en meer van dat soort zaken. Maar Jalta op de Krim?

Nu is de Krim is niet langer een term uit het verleden. De ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op dat de situatie alweer anders is dan toen ik net begon met het tikken van dit stukje. Wel bij Rusland, niet bij Rusland. Russische troepen of binnenlandse strijdkrachten? Tegenstanders van Russische bemoeienis zijn er als de kippen bij om Poetin te vergelijken met Hitler. Mijn kennis van de situatie gaat niet verder dan krant en journaal, maar Stalin heb ik tot op heden niet voorbij zien komen. Toch strekt Poetin net als zijn beruchte voorganger zijn klauwen fiks uit.

Jalta op de Krim. Het lijkt ineens zo overzichtelijk. Als actualiteiten geschiedenis geworden zijn, dan is er richting en rede gevonden. Maar ten westen van Moskou, en ten zuiden ook trouwens, daar wordt de geschiedenis gemaakt 'as we speak' en daar is niets overzichtelijks aan. De strijd om de macht beheerst de geschiedenis al veel langer dan de democratie. En daar is niets bemoedigends aan...

The reaper, schilderij van Alexei Venetsianov, van wie schilderijen zijn te zien in Teyler's Museum in Haarlem tijdens de tentoonstelling 'de Romantische Ziel'.

Maar Rusland, dat is ook Moedertje Rusland en sprookjes. Dat is Tjechov en Tolstoj. Dat is prachtige muziek. Dat is drama en de slavische ziel. Kortom, dat is romantiek. En romantiek kan altijd op mijn onverdeelde aandacht rekenen. Maar Poetin heeft niets met die romantiek te maken. Zoals romantiek maar zeer zelden met de dagelijkse actualiteit van doen heeft.

Ja, daar kwam u niet voor, hè. Maar bij het hervatten van dit blog beloofde ik persoonlijke hersenspinsels en zelfgemaakte dingen. Dit was een klein kijkje in mijn brein, vandaag. Morgen iets zelfgemaakts....

2 opmerkingen:

Thank you for stopping by. You make my day by leaving a comment.