29 september 2016

Ik was op Inishmore. Of toch niet?


Op de lagere school schreven wij in ons aardrijkskundeschrift wat de meester op het bord had geschreven. Ik weet niet precies wat daarvan de  educatieve waarde was, maar daar ging het ons ook niet om. Het aardige van dat aardrijkskundeschrift was dat je er plaatjes bij mocht plakken. Daarvoor gingen wij naar de Rabobank, die ook dienst deed als reisbureau. Ik wist niet wat een reisbureau was, maar ik vond het de normaalste zaak van de wereld dat je daar reisgidsen kon halen. Hele dikke reisgidsen.

Die plaatjes waren vaak niet groter dan een flink uitgevallen postzegel en toch bepaalden sommige van die afbeeldingen tot de komst van Pinterest mijn beeld van hele delen van de wereld. Jarenlang heb ik bij mijn ouders aangedrongen op een trip naar Northumberland vanwege een gekoesterd plaatje, amper groter dan een pasfoto. We zijn tot Cornwall gekomen, maar dat had geloof ik weinig van doen met de reisgidsen van de Rabobank. 

Ik knip geen plaatjes meer uit reisgidsen, maar ik doe nog wel eens een virtueel tochtje op Pinterest. Eenzame cabins en mistige landschappen kunnen op mijn onverdeelde aandacht rekenenen. Regen en wind kunnen mij achter de laptop immers niet deren. Mijn romantische ziel doolt graag rond in dat soort gebieden, maar toch kom ik meestal op meer zonovergoten bestemmingen terecht.

Gelukkig beschik ik over een rijke fantasie en zo kwam het dat ik de afgelopen maand dikwijls op The Aran Islands bivakkeerde. In gedachten las ik er James Joyce en Seamus Heaney bij. Terwijl de luiewijvenzomer mijn verbeelding extra hard deed werken, mijmerde ik over afgelegen wonen in een stenen cottage vlakbij zee, waar ik lesgaf in het enig overgebleven lagere schooltje met elf leerlingen, fruit en groente inmaakte en langzaam aan de rotsmaak van zelfgestookte whiskey begon te wennen. Buiten was het dertig graden. 
Nu is het vest dat ik breide af. Ik breide zonder patroon omdat de meeste patronen die ik vond te ruim en te oubollig waren. Mode is een dingetje op Inishmore. Bovendien heb ik leren breien in het top-down-en-seamless-tijdperk, wat zoveel betekent dat het klaar is als je klaar bent met breien. Geen panden die je in elkaar moet naaien, een enorme aanrader. Ik ging op zoek naar klassieke aran kabelpatronen en dit is het resultaat. Voor de liefhebber: ik combineerde een honeycomb cable en een aran diamond en als filling stitch deed ik een double seed stitch, ook wel bekend als een dubbele gerstenkorrel. Ik vind het prachtvest. 

Misschien dat er binnenkort wel een tripje naar Ijsland inzit of naar de Shetlandeilanden. 

1 opmerking:

  1. Deze doet mij zo denken aan een trui die mijn oma ooit breide voor mij ! Zo mooi !

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by. You make my day by leaving a comment.